Automatgear

Kruses køreskole har biler både med automatgear og manuelt gear

For nogle virker det uoverskueligt både at styre bilen samt betjene kobling og gear på samme tid.
Hvis du tager kørekort i en bil med manuelt gear, vil du derfor ofte opleve, at du bruger rigtig meget tid og opmærksomhed på gearskifte og koblingspunktet kombineret med frygten for at motoren går i stå.

Heldigvis er det muligt at tage kørekort i en bil med automatgear. Og det kan du selvfølgelig gøre hos os.

FRA 1.JULI 2024 ER DET IKKE LÆNGERE ET KRAV AT AFLÆGGE SELVE KØREPRØVE I BIL MED MANUEL GEAR, & ALLIGEVEL UNDGÅ PÅTEGNING AF DETTE PÅ KØREKORTET. (KENDT SOM KODE 78)
DER ARBEJDES PÅ HØJTRYK FOR AT HAVE ET REGELSÆT KLAR TIL 1.JULI 2024

Når du at tager dit kørekort i en bil med automatgear, vil du fra start have mere overskud til at fokusere på trafikken og selve kørslen. (det vil du i øvrigt altid i en bil med automatgear)

Dit behov for ekstra køretimer vil derfor ofte bliver mindre.

Hvis du som førstegangserhverver tager dit kørekort i en bil med automatgear, INDTIL 1.JULI 2024, gælder kørekortet kun til kørsel med automatgear, og på dit kørekort vil der blive tilføjet tallet (kode) 78 i rubrik 12 som indikerer dette.

Der er iværksat et stykke politisk/ administrativt arbejde for at samstykke det regelsæt som skal være gældende fra 1. juli 2024, både i forhold til at undgå påtegning af kode 78 - men også hvilke kriterier der skal til ophævelse af kode 78 på de kørekort hvor det tidligere er blevet påført.
Idéen er at det ikke længere vil kræve prøveaflæggelse, men en erklæring på undervisning i brug af tilkobling ved igangsætning og gearskift.
Kort fortalt, ingen prøve, men "kursus bevis"

For ALLE andre end førstegangserhververe, altså i forbindelse med for eksempel generhverv efter frakendelse og uanset årsag, samt VHK-test, vil der ikke blive tilføjet kode på kørekortet. Det er derfor oplagt at enhver der skal til denne type prøver kører skolevogn med automatgear.

Generelt indenfor alle bilmærker bliver udvalget af biler med manuelt gear også mindre og mindre med den teknologiske udvikling. Hybrid og Elbiler er allerede uden kobling og gear, den trend ses nu også mere og mere på traditionelle biler med brændstof som også bevæger sig med mileskridt i denne retning.

wreg
germain-honda_cvt-automatic_differences
2013-11-04-julian-munk-sennov